רשימת ההרצאות של פרופ' דוד פסיג

________________________________________________________________________________________________
להזמנת הרצאות אנא פנה/י אל:
 052-2782377
________________________________________________________________________________________________

 
היום שאחרי הקורונה:
קשה מאוד לדעת מה יקרה בימים שאחרי מגפת הקורונה, משום שאין לנו מודל מתאים מהעבר שמהימנותו גדולה לחזות את השלכותיה בעולם גלובלי ושזור יחדיו כפי שהוא בתחילת המאה ה-21. רבים מפריחים לאוויר השערות אקלקטיות ולא מבוססות. מטרת ההרצאה הזו לערוך סדר בהשערות שמסתובבת אצל רבים ולספק כלים לבחון השערות חדשות כדי לאמוד את תקפותן. 


מודלים ומחזורים בעלייתן וקריסתן של ארגונים, מעצמות וציביליזציות: 
כולם עסוקים מתחילת ימי מגפת הקורונה בסוגיה אם ארגונים, מדינות וגם ציביליזציות ישרדו את המשבר. רבים ניסו להבין את הסיבות לעלייתם וקריסתם של ארגונים ותרבויות. בהרצאה זו אסקור מודלים ומחזורים רבים המנסים לחזות תהפוכות גדולות. אתעכב על הרציונל מאחוריהן ואבחן מה רלבנטי למדינות ולכלכלות הגדולות בעולם של שנות ה-20 במאה ה-21.


הטכנולוגיה כסופר אורגניזם ומה היא רוצה מאתנו:
האם טכנולוגיה יכולה להיות ייצור חי? ואם כן מה היא רוצה ומה תפקיד האדם בתהליך עלייתה כסופר אורגניזם. האם ייתכן וציביליזציה חדשה הולכת וקורמת עור וגידים תחת מעשה ידיו של הייצור האנושי?  ההרצאה תעסוק במאפייני הממלכה השביעית החדשה הקורמת עור וגידים באבולוציה של כדור הארץ. נבחן את שלבי התפתחותה בעתיד ואת השלכותיה על התודעה והחברה האנושית. 


קצב קצב תרדוף: קצב השינויים הטכנולוגיים והמדעיים והשלכותיו:
הקצב של השינויים במאה ה-21 יכתיב לכולנו דרכי חשיבה מדעיים וטכנולוגיים בסדר גודל שהמין האנושי לא ידע כמותו מערש קיומו. ההרצאה הזו מציגה את קצב השינויים המדעיים והטכנולוגיים ועוסקת בהשלכותיו המדעיות, התעשייתיות והחברתיות. היא מלווה בדוגמאות מחזית המדע והטכנולוגיה המבהירים את הדיון סביב המושג סינגולריות ביתר הרחבה.

 
הטכנולוגיה של הממד הרביעי:
כאשר עתידנים חוקרים מגמות עתידיות, הם מחלקים אותן לשתי קטגוריות: מגמות שכבר נולדו, ומגמות שטרם נולדו או מגמות שנמצאות ב"עיבור". ההרצאה ממחישה בעזרת פריצות דרך טכנולוגיות כיצד ניתן לחקור מגמות שטרם נולדו. ההרצאה תציג תחזיות של סוגי טכנולוגיות אשר מרבית המומחים בעולם אומרים שאין סיכויי שתתממשנה ותגע בהשפעתן האפשרית על תעשיות וארגונים. המטרה היא לנסות ולזהות בשלב מוקדם ככל שניתן שינויים מדעיים אשר יכולים להפוך על פניהם מגמות טכנולוגיות רבות שכבר נולדו.

 
מגמות-העל בישראל ובעולם:
מספר מגמות-על חברתיות עומדות לעצב את המאה ה-21. הרצאה זו תרחיב במתודולוגיה כיצד מזהים אותן ותפרט את השלכותיהן הגלובליות והלוקאליות במגוון תחומים --  כלכליים, חברתיים, ערכיים, דתיים ועוד.  

 
מגמות גיאופוליטיות בישראל ובעולם - 2050:
העימותים הגלובליים של המחצית הראשונה של המאה ה-21. הטכנולוגיות והפחדים אשר יניעו את מאבקי הכוח הגלובליים וכיצד הם ישתקפו במזרח התיכון.

 
מחזורי מלחמות בעולם:
ההרצאה עוסקת במחזורי המלחמות שהתרחשו בעולם ב-2000 השנים האחרונות ומנסה להבין את ההיגיון של מלחמות בעבר ובעתיד.

 
עתיד היהדות -- התמורות שהריבונות הישראלית עומדת לחולל בזהות הדתית והלאומית בישראל ובעולם:
היהדות והעם היהודי עברו עד כה ארבע תקופות בהיסטוריה שלהם והם נמצאים בסיפה של תקופה חמישית שעומדת להיות שונה במהותה מכל הקודמים לה. הרצאה זו תעניק לשומעים פרספקטיבה היסטורית למאה ה-21 עוד בטרם השינויים מרחיקי הלכת יתממשו, על מנת שאפשר יהיה להשפיע עליהם מבעוד מועד. ההרצאה תעסוק באתגרי הזהות הדתית והלאומית שעומדים לפתחו של העם בישראל ובתפוצות ותציע דרכים לפתרונן כדי שהעם יצלח בהצלחה את המאה ה-21 ויצא ממנה מחוזק.  

 
מגמות כלכליות בישראל ובעולם - 2050:
ההרצאה תציג מגמות יוצאות דופן בכלכלתה של מדינת ישראל בעזרת מודל מהימן בחקר העתיד. המטרה היא להדגים כיצד ניתן לחקור עתידים כלכליים בעזרת שיטות מחקר חדשות ולזהות בעזרתן בשלב מוקדם ככל שניתן שינויים אשר יכולים להפוך על פניהן מגמות רבות שכבר נולדו ושיהיה בכוחן להשפיע השפעה מכרעת על עתידה של מדינת ישראל כמדינה הנמנית על 15 המדינות המפותחות במאה ה-21.

 
מקצועות עתידיים:
כיצד מזהים את הקריירות המבטיחות ביותר במאה ה-21? הרצאה זו תעניק פרספקטיבה היסטורית להתפתחות העיסוקים ותזהה את מגוון העיסוקים העתידיים בעזרת מודל מהימן בחקר העתיד.

 
הנוירופיזיולוגיה של המוח חושב עתיד:
האם חיות חושבות עתיד, היכן מתרחשת חשיבת עתיד במוח האדם, ומה עתידה של יכולת זו מבחינה נוירופיזיולוגית? מי שמעוניין ללמוד כיצד ניתן למדוד את היכולת לחשוב עתיד וכיצד ניתן לשפר את מוטת זמן העתיד שלו הרצאה זו תפתח לו צוהר לעולם לא מוכר ומפעים.

 
שיפור האיי-קיו בעזרת טכנולוגיות מתקדמות:
מאז התפתחו כלים למדידת איי-קיו לפני כמאה שנה, הדעה המקובלת היא שאדם נולד והולך לעולמו עם אותן יכולות מנטליות בסיסיות. אז בואו נחשוב מחדש. הפרדיגמה החדשה מציעה אחרת. בהרצאה זו אסכם מאמץ של למעלה משני עשורים במעבדה שלי באוניברסיטת בר-אילן בהם הוכחנו במחקרים מגוונים שניתן לשפר את האיי-קיו בעזרת שתי טכנולוגיות: האחת, מציאות מדומה (VR) והשניה ממשקי מוח מחשב . בהרצאה זו אדגים כיצד שיפורנו את תוצאות מבחני האיי-קיו של קבוצות שונות -- מילדים ועד לנערים עם תסמונת דאון. המין האנושי נמצא בפתחה של תקופה חדשה בהבנתו את יכולותיו המנטליות וביכולתו לשפרן לבלי הכר וזה מעניין ליטול חלק בזה.
הרצאות